tiistai 17. marraskuuta 2020

Nukketalon rakennus, osa 40, Sisäseinä 9/9, Kultaseinät

Nukketaloni ullakko jakautuu kahteen tilaan, joita erottaa seinä ja oviaukko. Toinen tila on varattu makuuhuoneelle (jota alkuperäisissä suunnitelmissani ei ollut) ja toinen taidehuoneelle. Taidehuone on Ruusulinnassa asustavan perheen luovuuden mekka. Siellä maalataan ja näytellään pienellä näyttämöllä. Asukkaat myös soittavat ainakin pianoa, viulua ja harppua. Piano ei tosin taidehuoneeseen tule mahtumaan. 

Olen aina itse halunnut soittaa pianoa tai viulua ja kerran osallistuinkin pianon soiton alkeiskurssille, mutta harrastus ei ottanut tuulta alleen. Viulua sain kokeilla ala-asteen ensimmäisellä luokalla, mutta en ollut kummoinenkaan virtuoosi. Minulla on oma kitara ja kävin kitaratunneilla, mutta ehkä soittaminen ei vaan ole minua varten, koska olen kärsimätön. Haluaisin oppia pian soittamaan enkä jaksaisi harjoitella, harjoitella, harjoitella... Onneksi kuitenkin nukkekodin rakentamiseen minulla on riittänyt vielä kärsivällisyyttä!

 

Kultaiset seinät

Taidehuoneen seinät aiheuttivat minulle päänvaivaa, kun mikään mitä kokeilin ei tyydyttänyt minua. Tein paneloinnin, mutta siitä tuli liikaa mieleen keittiö. Maalasin ullakon seinät seuraavaksi keltaiseksi, mutta sävy ei ollut mielestäni oikea.

Sitten keksin maalata seinät kullanväriseksi ja Voilá! Nyt olen tyytyväinen! 

Seinien pohjana käytin vanhaa vaalean ruskeaa kirjekuorta, jonka pinta oli mukavan rouhea. Maalasin pinnan myös tarkoituksellisesti epätaisaisesti. Seinien pinta on näin elävämpi. 

Kirjekuoripohja on liimattu ohuelle pahville, joka on sittemmin liimattu suoraan kiinni vaneriseinään Erikeepperillä. Seinän maalaukseen käyttämäni maali on akryylimaalia ja maalasin suoraan keltaisen värin päälle. Seinät kehystän vielä tummanruskeilla listoilla. Kuvassa ikkuna-aukon reunat on jo kehystetty.

Kulta on pramea väri ja olen kovasti ihastunut siihen. Sitä näkee arjessa niin harvoin. En haluaisi välttämättä asua huoneissa, joissa on paljon kultaista. Pidän vaatimattomammista sävyistä ja materiaaleista omassa kodissani. Nukkekodissa ei kuitenkaan tarvitse asua, mutta sitä saa ihastella.

 
Juttuni taidehuoneen parissa jatkuvat vielä seuraavissa julkaisuissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun kommentoit! <3